Poligrafia jako technika druku

Druk przechodził od początku swego powstania wiele zmian. Począwszy od techniki jego wytwarzania, a kończąc na różnych metodach zastosowywanych wzorców. Ulega ciągłym zmianom, które bez wątpienia spowodowane są dynamicznie rozwijającym się otoczeniem, do którego wiele branż musi się dostosować.

Poligrafia

Jednym ze sposobów wytwarzania druku jest technika zwana poligrafią. Dziedzina ta rozwija się niezwykle szybko zwłaszcza w ostatnim czasie, zajmując czołowe miejsce w przemyśle. Do tej metody druku wykorzystuje się różne technologie, jak i metody wyrobu, a sama poligrafia jest częścią innych gałęzi gospodarki. Produkcję druku poligraficznego dzieli się na trzy etapy: prepress, press oraz postpress. Każda faza składa się z konkretnych czynności, które powiązane razem pozwalają na uzyskanie drukarstwa na najwyższym poziomie. Ulotki, wizytówki, broszury informacyjne czy katalogi to tylko nieliczne z materiałów, jakie możemy otrzymać dzięki poligrafii. Bez takich elementów firmy nie mogłyby dobrze funkcjonować – wszystko napędzane jest dodatkowo przez marketing, który w takiej współpracy radzi sobie wyjątkowo dobrze.

Wiele osób bardzo dobrze kojarzy poligrafię z drukiem. Nie oznacza to jednak, że poligrafia jest równoznaczna z drukowaniem. Jak się bowiem okazuje, poligrafia to po prostu dział gospodarki, który zajmuje się wszystkimi przemysłowymi technikami drukarskimi. O co więc tak w zasadzie chodzi w poligrafii? To wytwarzanie różnego rodzaju wyrobów drukarskich – zarówno oprawionych, jak i nieoprawionych.

Warto przy tym również pamiętać, że mamy do czynienia z dwoma podstawowymi procesami poligraficznymi jakimi są:

  • przygotowanie druku,
  • oprawa druku (prace introligatorskie).

Jakby tego było mało, mamy również kilka różnych technik drukowania, które pojawiły się z biegiem czasu i stały się bardzo popularne w nowoczesnej poligrafii. Podział technik powstał ze względu na to, które elementy formy drukarskiej wykorzystuje się w obijaniu farby drukarskiej na podłożu, jak również ze względu na to, jak te elementy są położone względem siebie. I tak, możemy tutaj wyróżnić trzy rodzaje druku:

  • płaski,
  • wklęsły,
  • wypukły.

Czym charakteryzują się więc poszczególne techniki? Przy drukowaniu płaskim wykorzystuje się przede wszystkim techniki fotoelektryczne oraz świetlne. W związku z tym, zdecydowanie najważniejszą techniką tego typu drukowania jest bardzo popularny dziś światłodruk. Całkiem popularne jest również drukowanie wypukłe – w ten sposób powstają na przykład pieczątki. Najmniejszym zainteresowaniem cieszy się natomiast drukowanie wklęsłe, gdyż technika ta wymaga bardzo dużej precyzji.

Innowacyjne technologie nadały poligrafii zupełnie nowe oblicze. Pomimo tego, że coraz więcej z nas ma drukarkę w domu, to usługi profesjonalnego drukarza, pracującego w dobrze wyposażonej drukarni, są nadal w cenie. Różnorakie techniki poligraficzne stosuje się głównie do celów związanych z marketingiem – wydruku ulotek, plakatów, wizytówek, kalendarzy, katalogów i wielu innych materiałów reklamowych. Takie materiały nazywane są w poligrafii materiałami akcydensowymi. Należą do nich wszystkie zadrukowane powierzchnie, które nie są książką, czasopismem lub opakowaniem. Techniki poligraficzne stają się coraz doskonalsze, ponieważ rozwój nowoczesnych technologii oznacza rozwój powiązanych z nimi dziedzin. Materiały są drukowane szybciej i w lepszej jakości, co jest doceniane w świecie reklamy.

Choć zazwyczaj nie zdajemy sobie z tego sprawy, to wyroby poligraficzne są nam bardzo bliskie – obcujemy z nimi na co dzień. Poruszając się po mieście możemy podziwiać plakaty, które czasami są małymi dziełami sztuki. Pełnią one rolę estetyczną, a także informują nas o ważnych wydarzeniach i imprezach. Chętniej wchodzimy do tych sklepów, które zamieszczają w ulotkach kuszące zdjęcia swych produktów. Nieodzowny element miejskiej przestrzeni, jakim jest billboard, także powstaje dzięki wiedzy, doświadczeniu i nowoczesnemu sprzętowi, jakim dysponują drukarze.

Agencje reklamowe i drukarnie

Jeśli zastanawiamy się nad tą techniką wydruku i planujemy zlecić wydruk katalogu, zaproszenia czy wizytówki, dobra agencja reklamowa i drukarnia (np. tonprint.pl) to miejsca, w które powinniśmy się udać już na samym początku. Znajomość pojęć poligraficznych znacznie ułatwi nam kontakt z firmą – będziemy mogli dokładnie wytłumaczyć, jaki efekt pragniemy osiągnąć. Materiały reklamowe będą odwzorowane tak, jak to sobie wymarzyliśmy. Technik wydruku jest naprawdę wiele, dlatego jeśli nie przekonuje nas poligrafia możemy zdecydować się na wydruk cyfrowy czy też offsetowy – wybór jest tutaj spory, dlatego każdy powinien znaleźć coś dla siebie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *